Seizoen 2015-2016

Vivaldi’s Vier Jaargetijden met het HGO

solisten: Mayte Levenbach, Shin Sihan, Quirine Scheffers en Dimiter Tchernookov

vivaldiDit meesterwerk van Antonio Vivaldi is niets anders dan een reeks van vier vioolconcerten, elk geïnspireerd op een seizoen. Het is één van de allereerste muziekstukken, waarin een achterliggend verhaal in muziek wordt uitgedrukt. Maestro Jules onthult deze verhalen en we horen hoe Vivaldi begrippen als een knisperend haardvuur of een blaffende hond in klank wist om te zetten. We gaan ervaren wat de overeenkomst is tussen een clavecinist en een jazzmusicus en natuurlijk komt de persoonlijkheid van Antonio Vivaldi, die ook wel de Rode Priester werd genoemd, aan de orde.
De solopartijen van de vier concerten worden door vier verschillende solisten, oplopend in leeftijd gespeeld: van jong toptalent in de Lente tot gerijpt meesterschap in de Winter.

 

Brahms’ Derde Symfonie met het NNO

samenwerking met het Prins Claus Conservatorium.

Meesterwerk in Concert: Maestro Jules onthult voor het eerst in Groningen

JohannesBrahmsIn Brahms’ kortste symfonie zitten vele raadsels verborgen. Allereerst lijkt de componist een verborgen notencode te gebruiken, want overal in het stuk duiken de noten F en A op . Verder citeert hij wel heel nadrukkelijk de Derde Symfonie van collega-componist Robert Schumann. Maestro Jules gaat in op dit mysterie, maar behandelt ook  de praktische aspecten van een concert: hoeveel musici zijn er eigenlijk precies nodig om zo’n muziekwerk te spelen, hoe snel moet er gespeeld worden…., kan het ook fout gaan?

 

 

Beethoven’s Vijfde Symfonie met het HGO

Beethoven_Deaf_by_Artigas-e1408722107289.jpgMisschien wel het allerbekendste klassieke topwerk! Waarom is het stuk zo bekend geworden, wat is er zo bijzonder aan, maar ook waarom is het begin een uitdaging voor elke dirigent? Dat zijn vragen waar Maestro Jules op in zal gaan. En natuurlijk ook: hoe komt het dat we de Vijfde van Beethoven met vrijheid associëren? Trouwens niet alleen het begin van deze symfonie is uniek, ook zal u ervaren wat er zo apart is aan de manier waarop Beethoven de symfonie eindigt.

 

 

Rachmaninov’s Tweede Pianoconcert met het HGO

met Nino Gvetadze

RachmaninovHeerlijk wegdromen op prachtige romantische pianomuziek, maar ja wat houdt dat eigenlijk in “romantisch”?
Wie is er de baas bij een soloconcert, waarom hebben we dit stuk te danken aan een hypnotiseur en waarom zou een dirigent op een uitvoering best ietsje later kunnen komen? Dit en veel meer komt aan de orde bij Rachmaninov Uitgelegd. We gaan natuurlijk ook terug naar de jeugd van Sergei Rachmaninov en komen er achter hoe die terecht gekomen is in dit meeslepende pianoconcert, dat rechtstreeks tot je hart spreekt.

 

 

Dvorak’s Nieuwe Wereld met het HGO

dvorakEast meets West: De Tsjech Dvorak integreert de volksmuziek van zijn land met Amerikaanse muziek, met zelfs elementen uit de jazzmuziek. Waaraan hoor je eigenlijk precies dat iets jazzmuziek is? Maestro Jules onthult welke negro spiritual Dvorak achteloos leent, dat een Engelse Hoorn helemaal geen hoorn is, maar ook roddelverhalen uit Dvoraks privé leven. Wellicht dat huwelijkse ontrouw de basis is geweest van de meest bizarre, korte tuba partij uit de muziekgeschiedenis. En dan is er ook het verhaal van een beroemde dirigent die zomaar iets toevoegt op het hoogtepunt van de symfonie: mag dat?

Seizoen 2014-2015

Mahler 1 met het HGO

Op 23 oktober vond het eerste Meesterwerk in Concert plaats in TivoliVredenburg. Voor een kleine 1000 man, waaronder opvallend veel jongeren, ontrafelde Maestro Jules , ondersteund door Het Gelders Orkest de Eerste Symfonie van Mahler. Voor de pauze gaf Jules een kijkje in het door “moodswings” getergde hoofd van Gustav Mahler. Met behulp van projecties, anekdotes en wetenswaardigheden werd het publiek in 40 minuten door de thema’s van deze natuursymfonie geleid, om na de pauze – met de projecties als handvat- nog meer van de symfonie te genieten. Eén van de hoogtepunten was het moment waarop het publiek zonder enige vorm van repetitie de mineurversie van “Vader Jacob” (thema deel III) notabene driestemmig ten gehore bracht. Opvallend was hoe geconcentreerd er na de pauze naar de integrale uitvoering van de symfonie werd geluisterd. Een jonge bezoeker: ” Het werkte echt, door de herhaalde projecties wordt de complexe muziek veel toegankelijker, het laatste deel met de vier thema’s: kruis, held, hel en hemel was letterlijk een openbaring. Er werd zichtbaar genoten. Mahler kwam van zijn voetstuk, sereniteit werd tastbaar plezier”.

Beethovens Zevende Symfonie met het HGO

Op 12 februari vond het tweede Meesterwerk in Concert plaats (TivoliVredenburg). Maestro Jules ontrafelde voor een nog groter en jonger publiek Beethovens Zevende Symfonie. Hij demonstreerde o.a. hoe een metronoom tot misverstanden ken leiden en liet Het Gelders Orkest uittesten hoe dezelfde noten ongelooflijk verschillend kan klinken. Maestro Jules gebruikte voor de pauze een Prezi-presentatie als hulpmiddel.

 

Stravinsky’s Vuurvogelsuite met het HGO

Het Vuurvogel concert moest op het laatste moment verplaatst worden door de problemen met het dak van TivoliVredenburg. Gelukkig bleek de Dr. Anton Philips Zaal in Den Haag beschikbaar en mochten wij daar veel oude en nieuwe bezoekers begroeten. Ondersteund door onder meer James Bond muziek, een motiefje uit Jaws en onbekende muziek van Stravinsky’s leermeester Nikolai Rimsky Korsakov werd niet alleen het werk van Stravinsky door Maestro Jules onthuld, maar werden ook saillante details uit Stravinsky’s prive leven prijsgegeven. De prezi van dit concert vindt u hier:

Op het afsluitende concert in De Vereeniging kreeg een niets vermoedende concertbezoeker, na het goed beantwoorden van een vraag, twee concertkaartjes en…. een broodrooster aangeboden.