Beethovens Eerste Symfonie donderdag 13 oktober TivoliVredenburg

Het begin van Beethovens allereerste symfonie sloeg in als een bom! Maestro Jules onthult waarom meer dan 200 jaar geleden het publiek zo enorm schrok van deze ongehoorde aftrap. Maar er zijn meer revolutionaire elementen in het stuk te vinden: Beethoven komt met een totaal andere strategie hoe melodieën aan instrumenten toe te wijzen. Dan is er nog het verhaal dat Beethoven zich misschien vergiste bij de naamgeving van de delen van deze symfonie en kan met droge ogen beweerd worden dat deze symfonie helemaal geen “klassieke muziek” is. Dit en nog veel meer komt aan de orde bij Beethovens Eerste Symfonie met Het Gelders Orkest.

beethoven1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Dvořáks Achtste Symfonie donderdag 22 december TivoliVredenburg

Antonin Dvořák wordt wel de kampioen van de Tsjechische muziek genoemd. Als geen ander wist hij de ziel van zijn vaderland in klanken te vatten. Hoe doet hij dat en hoe laat hij de Boheemse natuur in zijn werk doorklinken? We krijgen ook een beeld van de mens Dvořák, die er bizarre passies op nahield als duiven, treinen en stoomschepen. Verder onthult Maestro Jules het geheim van de maat in de Achtste Symfonie die de componist doorgestreept zou hebben, maar tegenwoordig nog steeds gespeeld wordt. Ook zal Maestro Jules duidelijkheid scheppen in de nummering van Dvořáks symfonieën, want de Achtste werd ook wel de Vierde of de Zevende genoemd! En er is een inspirerende quote van een befaamde dirigent, die vindt dat in dit stuk de trompetten niet moeten klinken of ze ten strijde trekken maar alsof ze uitnodigen tot een feestje! Met het Gelders Orkest.

dvorak

 

 

 

 

 

 

 

 

Tsjaikovski’s Eerste Symfonie donderdag 2 februari TivoliVredenburg

Tsjaikovski’s eersteling is misschien wel zijn meest onderschatte werk. Maestro Jules neemt u mee in de schoonheid en onthult natuurlijk ook waarom het stuk de bijnaam “Winterdromen” kreeg.
Hoe schetst een toondichter nu een winterse atmosfeer? Is dit wel echt “Russische” muziek en is er een verband met de beroemde balletten van Tsjaikovski als “De Notenkraker” en “Het Zwanenmeer”? En we krijgen ook inzicht in de zielenroerselen van de componist, die tijdens het schrijven bijna gek werd, maar trots was op het uiteindelijke resultaat.
Met Het Noord Nederlands Orkest.

44694-cd, 6/21/10, 11:03 AM, 8C, 4896x6008 (408+744), 100%, Custom, 1/80 s, R18.6, G3.7, B29.0

 

 

Stravinsky’s Vuurvogel donderdag 9 maart TivoliVredenburg

Igor Stravinsky’s doorbraak als componist met een sprookjesachtig ballet waarbij de positieve toverkracht van de Vuurvogel het op moet nemen tegen Kashtei, de monsterlijke koning van de onderwereld. Maestro Jules onthult dat flageoletten niet alleen maar boontjes zijn en hoe Stravinsky een subtiele ode aan zijn leermeester brengt.
Met het Radio Filharmonisch Orkest.

Igor_Stravinsky_LOC_32392u.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Beethovens Vijfde Symfonie dinsdag 14 maart Concertgebouw Amsterdam

Ta-ta-ta-taaah: het allerberoemdste begin van de meeste gespeelde symfonie wordt door Maestro Jules ontrafeld:
Is het inderdaad het noodlot dat aan de deur klopt of wilde Beethoven iets anders uitdrukken?
Maar er zijn meer raadsels rondom Beethovens Vijfde. Zo blijkt dat we het eigenlijk zijn Zesde Symfonie moeten noemen en krijgen we een beeld van de bizarre première avond met de componist als producer en solist. Ook wordt duidelijk welke elementaire wetten van de reclame Beethoven aan het begin van de 19e eeuw al heel goed begreep. Wat maakt dit stuk zo bijzonder?
Met het Radio Filharmonisch Orkest.

Sjostakovitsj’s Vijfde Symfonie donderdag 18 mei TivoliVredenburg

Bij het schrijven van zijn Vijfde symfonie lijkt de Rus Dmitri Sjostakovitsj een diepe kniebuiging te maken voor het Sovjet Regiem. De ondertitel is immers: ’’Het antwoord van een Sovjetartiest op gerechtvaardigde kritiek”. De Russische censuur bewaakte indertijd nauwlettend of een componist niet te “vrij en modern” componeerde. Echter het tegendeel is waar: Sjostakovitsj zet juist Stalin en daarmee het hele regiem te kijk, en wel op zo’n uitgekookte manier dat de Russische partijtop het zelf niet eens door had!
Maestro Jules onthult hoe Sjostakovitsj dat voor elkaar krijgt en laat horen hoe Sjostakovitsj tot de meest geraffineerde symfonische parodie uit de muziekgeschiedenis weet te komen.
Maar er is meer: een feestje voor de communistische partij en het mysterieuze muggenpoepje in de partituur, dat zoveel verwarring over het te kiezen tempo heeft veroorzaakt. Met Het Gelders Orkest.

 

shostakovich-d