Door:  Alexandra van Straaten op  10/12/2015

Aanstaande vrijdag is ‘Blik op Vivaldi’ in het Orpheus in Alpeldoorn. Maestro Jules van Hessen geeft hierbij op een verfrissende manier uitleg over Vivaldi. Alexandra van CLEEFT sprak Jules over zijn kijk op klassieke muziek en jongeren.  

Kun je me iets meer vertellen over ‘Blik op Vivaldi’?

Het hele project is begonnen met het idee dat veel mensen wel iets hebben met klassieke muziek, maar het tegelijkertijd ook eng vinden. Ze denken dat klassieke muziek moeilijk is en dat je ervoor gestudeerd moet hebben. Om te laten zien dat dat niet zo is hebben we een formule ontwikkeld voor ‘Blik op Vivaldi’. Het concert bestaat uit twee delen. Voor de pauze geef ik op een lichte toon uitleg over de stukken en na de pauze luistert het publiek naar de muziek. Het hele project is er om mensen duidelijk te maken dat klassieke muziek niet moeilijk is.

Wat vinden jongeren volgens jou zo moeilijk aan klassieke muziek?

Als je er op die leeftijd niks mee hebt en er nooit mee geconfronteerd wordt dan is het lastig. Jongeren hebben het idee dat het ingewikkeld en moeilijk is. Het genre is helemaal niet lastig, maar mensen hebben daar een bepaald beeld bij. Ik laat juist zien dat de muziek niet lastig is.

Op wat voor bezoekers reken je tijdens ‘Blik op Vivaldi’?

Het gaat voornamelijk om jonge mensen die zoiets hebben van ‘klassieke muziek is toch suf’. Maart ook om publiek dat nog nooit bij een klassiek concert is geweest. Daarnaast is het probleem met klassieke muziek dat er voornamelijk oudere mensen op af komen van boven de veertig. Ik vind dat zonde. De generatie die daar onder zit van tussen de dertig en veertig die hebben het van hun ouders meegekregen. Die gaan soms met hun ouders mee.

Je hoort inderdaad vaak ‘klassieke muziek is suf’, hoe kijk jij daar tegenaan?

Ik ben dirigent en daar denkt iedereen ook altijd bij dat ik er suf uitzie. Ik draag geen driedelig pak en een bril. Veel publiek gaat al niet naar een concert, omdat ze denken dat het duf en eng is. En dat zijn precies twee woorden die helemaal niet passen bij ‘Blik op Vivaldi’.

Hoe zorg je ervoor dat mensen hier van mening veranderen?

Ik probeer de muziek dichtbij de mensen te brengen en ik help ze bij het luisteren. En ik zorg voor interactie en communicatie. Het publiek krijgt eigenlijk een soort van duwtje in de rug. Tijdens ‘Blik op Vivaldi’ is er tijdens het eerste gedeelte veel entertainment. Zo kan je voor een quizvraag een broodrooster winnen. Degene die het raadt is niet de persoon die het meeste van muziek af weet.

Hoe keek jij naar klassieke muziek toen jij jong was?

Op het moment dat ik op de middelbare school zat speelde ik al in allerlei orkesten. Ik hield in die tijd zowel van Beethoven als van Mozart. Maar ik luisterde ook veel naar pop. Hoe ouder ik werd, hoe meer mijn interesse verschoof naar klassieke muziek. Ik ging er namelijk ook mijn brood mee verdienen. Als je ermee opgevoed bent dan vind je dat heel normaal. Maar wanneer je ouder bent en er niet mee bent opgegroeid, dan is de stap best groot om naar klassiek te gaan luisteren.

Wat vind je er zo mooi aan om als dirigent voor een orkest te staan?

Een orkest is een hele bijzondere organisatie. Het doel van het orkest is om hele mooie muziek te maken. Er zitten allemaal individuen in die mooie muziek willen maken en ik mag daar richting aan geven. Daar kan ik best emotioneel van worden, het is een van de mooiste vakken die je je kan voorstellen. Mijn taak is om ervoor te zorgen dat de orkestleden nog mooier gaan spelen. Ik wil mensen in de zaal ontroeren en raken. Het is een prachtige missie en ik ben heel blij met dit beroep.

De passie van de dirigent voor klassieke muziek is erg aanstekelijk. Volgens Jules kan je het bezoek van een klassiek concert vergelijken met een museumbezoek. Hij vertelt lachend: “Als je met iemand naar een museum gaat die jou leuke dingen verteld, dan kan een museum ontzettend gaaf zijn. Hetzelfde geldt voor klassieke muziek.” Met de ‘Blik op Vivaldi’ laat Jules de luisteraar op een vernieuwende manier kennis maken met het klassieke genre.