Maestro Jules Onthult, Meesterwerken 2018-2019

Sjostakovitch 7e Symfonie

31 mei- Muziekgebouw Eindhoven

Sjostakovitsj’ Zevende symfonie ging in 1942 in première in Leningrad. Het Philharmonisch Orkest was geëvacueerd. Maestro Jules en het Philips Symfonie Orkest laten horen hoe Sjostakovitsj componeerde onder het schrikbewind van Stalin. Aangrijpende muziek vol dubbelzinnigheden.

Rimsky-Korsakov’s SHEHERAZADE

9-10-11 mei- Tivoli-Amphion-Musis

Maestro Jules onthult in mei Sheherazade, het meesterwerk van Nikolaj Rimsky-Korsakov. Kleurrijke, virtuoze sprookjesmuziek over de Verhalen uit 1001 Nacht, waarbij een beeldschone verleidelijke vrouw inspeelt op de nieuwsgierigheid van een wrede Sultan.

Het Menu

26 maart en 6 april 2019 Muziekgebouw Eindhoven en Concertzaal Tilburg 

Componisten hebben zich eeuwenlang laten inspireren door lekker eten. Telemann schreef muziek voor urenlange eetfestijnen, Mozart componeerde misschien wel het allermooiste dranklied. Levensgenieter Rossini bedacht het beroemdste recept voor een goed bereide tournedos.

Maestro Jules onthult hoe de Pêche Melba aan zijn naam komt en natuurlijk wordt er ingegaan op het lievelingseten van de grote meesters.

Bruchs Vioolconcert

21, 22 en 23 februari 2019  Tivoli Vredenburg Utrecht, Musis Arnhem en Hanzehof Zutphen

Met zijn Eerste Vioolconcert scoorde Max Bruch in 1866 een monsterhit. Zoals dat gaat met componisten die ‘te vroeg pieken’: je kunt daarna nog honderden werken componeren, vioolconcerten, symfonieën, fantasieën, maar je lot is bezegeld. Je zult de rest van je leven de maker van dat ene vioolconcert blijven. Bruch bepleitte een verbod voor nieuwe uitvoeringen, terwijl zijn andere werken, inclusief twee vioolconcerten, onder het stof wegkwijnden. Maar de heldenstatus van Bruchs Eerste Vioolconcert is terecht. Het is een flamboyant virtuozenstuk: verrukkelijke melodieën met vleugjes Balkanfolklore.

Brahms 2de symfonie

4 en 6 december 2018 Concertzaal Tilburg en Tivoli Vredenburg Utrecht

Geen grotere levensgenieter dan Johannes Brahms. Zijn Tweede Symfonie roept beelden op van een zonovergoten landschap, groene dalen, klaterende beken. Wat zei Brahms zelf over Karinthië, waar hij inspiratie opdeed? ‘Er vliegen hier zoveel melodieën rond dat je goed moet uitkijken dat je er niet op gaat staan.’ Niet voor niets kreeg Brahms’ Tweede de bijnaam ‘Pastorale’. Maar waarom stelde Brahms zijn uitgever voor om de partituur bij publicatie te voorzien van een zwarte rouwrand? Een klassieke Brahmsgrap of stak er meer achter?

Mozart’s 40e Symfonie

11, 19 en 25 oktober 2018 Tivoli Vredenburg, Concertzaal Tilburg en Muziekgebouw Eindhoven

De Romantiek begon in de zomer van 1788, toen Mozart het slotakkoord van
zijn Veertigste Symfonie op papier zette. Welke andere conclusie kun je trekken na het beluisteren van deze dramatische symfonie? Schrijnende dissonanten, bedroefde cello’s, een struikelend menuet, raketachtige lanceringen van de eerste violen in de finale… Wat bezielde Mozart? De muziek jaagt hartstochtelijk en rusteloos voort, als de inborst van een romantische ziel.